5 gode tips til Google Ads – Sådan optimerer du dine kampagner

Google Ads - PPC

Har du opsat annoncer i Google Ads, men synes du ikke helt, at du får de resultater, som du havde håbet på? Det kan der være mange årsager til. En af de væsentligste årsager kan være, at du ikke sørger for at optimere på dine annoncer.

For at få størst udbytte af dine kampagner og annoncer, er det vigtigt, at du først og fremmest sørger for at optimere dem jævnligt. På den måde kan du nemlig hele tiden sikre dig, at dine annoncer bliver vist på de søgninger, der er relevante for din virksomhed at blive vist på, og samtidig undgå at du bliver vist på søgninger, der ikke er relevante for din virksomhed.

Er du i tvivl om, hvordan du gør det bedst? Så læs med herunder. I denne artikel giver vi dig nemlig en række nemme og gode tips til, hvordan du optimerer dine annoncer i Google Ads, så du får det mest optimale ud af dem.

1. Brug annonceudvidelser/tilknytninger

Vil du gerne gøre dine annoncer bedre og mere synlige i søgeresultaterne, kan det være en god idé at bruge tilknytninger eller det der tidligere hed annonceudvidelser. Du finder og opretter dine tilknytninger under fanen ”Aktiver” under ”Annoncer og aktiver”.

Her har du mulighed for at tilføje forskellige tilknytninger såsom undersidelink, infoudvidelse, websiteinfo, telefonnummer og meget mere, som bliver vist i tilknytning til din annonce. En af de vigtigste typer tilknytninger er undersidelinks. Med denne kan du få vist op til fire links under din annonce, som gør, at din annonce fylder mere i søgeresultaterne og dermed er mere synlig.

I dine undersidelinks er det en god idé at tilføje ydelser eller produkter, der relaterer sig til den pågældende annonce. På den måde kan du fange brugerne, selvom hovedbudskabet i din annonce måske ikke lige præcis var dét, som brugerne ledte efter.

Det kan også være en god idé at tilføje infoudvidelser med kort information om din virksomhed samt websiteinfo med dine produkter eller ydelser. Vil du gerne have dine potentielle kunder til at kontakte dig, kan du øge konverteringsraten ved at tilføje dit telefonnummer direkte på annoncen.

2. Kig på dine søgetermer

Undersoegelse af soegeord - keywords

Når du skal optimere dine kampagner i Google Ads, er det en god idé at kigge på fanen ”Søgetermer”. Denne fane gemmer nemlig på en masse guldkorn, som kan være til stor gavn for dig og dine annoncer. Du finder ”Søgetermer” under fanen ”Søgeord”, hvor du også kan se dine nuværende søgeord samt dine negative søgeord.

Under ”Søgetermer” finder du de søgeord, som brugerne søger på, når de får vist dine annoncer. Det er med andre ord de faktiske søgeord, som udløser en visning af dine annoncer. Her kan du således finde inspiration til nye søgeord, som du kan bruge i dine eksisterende kampagner, eller som du kan bruge til at oprette nye kampagner.

Søgetermerne giver dig desuden indblik i, hvorvidt der er søgeord du bliver vist på, som ikke er relevante for dig at blive vist på. Er det tilfældet, er der to ting du kan gøre: Det ene er at tilføje det pågældende søgeterm til dine ”Negative søgeord”, det andet er at ændre dine søgeords matchtype.

Ved at tilføje og fjerne søgeord kan du optimere og øge effektiviteten af dine kampagner.

3. Justér matchtypen på dine søgeord

Har du mange søgetermer, som ikke er relevante for dine annoncer, kan det skyldes, at dine søgeord er for brede. For at opnå mere relevante visninger af dine annoncer kan du overveje at ændre matchtypen på dine søgeord til eksakt match eller sætningsmatch.

På den måde undgår du fremadrettet, at dine annoncer bliver vist på søgninger, der ikke er relevante for din forretning, samtidig med at dine annoncer bliver mere målrettet, hvilket kan være med til at øge din CTR og dit kvalitetsresultat.

Hvis du vil være helt sikker på at nå ud til personer, som søger efter lige præcis dine søgeord, kan det være en mulighed at bruge eksakt match. Dette kan særligt være en god idé, hvis du samtidig bruger long-tail søgeord.

I nogle tilfælde kan søgeord i eksakt match nemlig også være for brede som for eksempel [sko], [støvler] og [regnjakke]. Her kan du i stedet overveje at bruge long-tail søgeord som [nike sports sko], [sorte dame støvler] og [regnjakke til mænd].

Hvis dit produkt i forvejen ikke har en stor søgevolumen, kan ulempen ved eksakt match dog være, at søgevolumen bliver for lille, hvormed søgeordet ikke kan aktivere kørsel af annoncen. Det kan derfor være en god idé at variere lidt mellem de forskellige matchtyper. Hvis dine søgeord er for brede, eller du har et begrænset budget, er det dog en god idé ikke at bruge for mange søgeord med bredt match.

4. Hold øje med dit kvalitetsresultat

Kvalitetsscore

Når du skal optimere dine annoncer, er det en god idé at holde øje med dit kvalitetsresultat, da du her kan få viden om, hvor godt dine kampagner performer. Kvalitetsresultatet bliver fastsat på baggrund af tre faktorer: CTR, annoncerelevans og landingssideoplevelse.

Du finder dit kvalitetsresultat under fanen med ”Søgeord”. Klik på ”kolonner” og vælg ”kvalitetsresultat”. Her kan du se, hvor relevante dine søgeord, annoncer og landingsside er på en scala fra 1-10. Jo højere score jo lavere vil dine annonceomkostninger blive og jo bedre placering vil din annonce få.

Har du et lavt kvalitetsresultat, er det derfor en god idé at optimere på denne, hvis du vil sikre, at dine kampagner performer godt. Det kan du gøre ved at optimere på din CTR, dine annoncer eller din landingsside.

Du kan optimere på din CTR ved at tjekke, at de søgeord du anvender, er relevante for din virksomhed og for dine annoncer. Tilføj eventuelt negative søgeord eller lav flere annoncegrupper der passer til dine forskellige søgeord.

Hvis dine annoncer eller din landingsside ikke performer godt, kan dette også have indflydelse på dit kvalitetsresultat. Du kan tjekke din annoncerelevans og landingssideoplevelse i Google Ads ved vælge annoncerelevans og landingssideoplevelse samme sted som du finder dit kvalitetsresultat.

Hvis din annoncerelevans og din landingssideoplevelse er under middel, bør du foretage ændringer i disse ved for eksempel at tilføje flere relevante søgeord på landingssiden eller justere annonceteksterne.

5. Justér dit annoncebudget

Hvis dine annoncer fortsat ikke skaber de ønskede resultater på trods af at du har lavet ovenstående optimeringer, kan det være en god idé at kigge på dit budget. Hvis budgettet for dine kampagner er for lavt, vil dine annoncer ikke generere særligt mange klik, og chancen for at få konverteringer er dermed lavere.

Det kan derfor være en mulighed at ændre budgettet, hvis din kampagne ikke giver de ønskede resultater. I mange tilfælde vil Google også skrive ”begrænset af budget” på kampagnen, hvis budgettet er for lavt, men det er en god idé, at du kigger på, hvad du ellers kan lave af optimeringer, inden du justerer alt for meget på budgettet.

Derimod kan det være en god idé at øge budgettet, hvis det for eksempel er et produkt eller en ydelse, som er meget højaktuel, eller du blot ønsker endnu flere klik på din annonce.

Google Ads budget

Få hjælp til opsætning og optimering af din Google Ads

Vil du gerne øge din synlighed i Google, men har du ikke selv tiden eller kompetencerne til at optimere på dine kampagner og annoncer i Google Ads, eller har du brug for en professionel til at oprette din Google Ads konto, kan vi hjælpe dig.

Vi har stor erfaring med Google Ads, og kan derfor hjælpe dig med både oprettelse af Google Ads konto samt opsætning og optimering af kampagner og annoncer, så du får det største udbytte af dine annoncer i Google Ads.

Ring på 70 13 63 23 eller send en mail til mail@onlinesynlighed.dk, hvis du vil høre nærmere om dine muligheder for at få hjælp til Google Ads. Du kan også udfylde nedenstående formular, så kontakter vi dig snarest muligt.

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

Mette Therese Røser