5 gode grunde til at blive dus med Google Web Stories

Gang på gang ser vi, hvordan forskellige platforme kopierer eller efterligner hinanden. I det seneste par år er vi efterhånden blevet dus med storyformatet på de sociale medier som bl.a. Facebook og Instagram. Men også Google er kommet på banen med deres storyformat.

Stories formatet tilbyder dig at lave små visuelle videoer med eller uden lyd, som oftest har til formål at engagere brugerne. Oftest forsvinder de forskellige stories efter en rum tid, typisk efter 24 timer, og du kan således ikke se ældre stories du har produceret. Med Googles Web stories, som i øvrigt er open source, får du langt flere fordele end på de sociale medier. Læs med her, og bliv klogere på, hvorfor du bør bruge Google Web Stories som en del af din content marketing.

Artiklen indeholder:

  1. Hvad er Google Web Stories?
  2. Fordele ved at bruge Google Web Stories
    1. Web Stories er dine – helt og aldeles
    2. Du kan tjene penge på annoncer
    3. Optimeret til forskellige enheder
    4. Du kan nemt dele dine stories
    5. Google stories booster din SEO
  3. Kom i gang med Google Web Stories
    1. Slip for kodningen med tredjeparts platforme
  4. Stories som værktøj til content marketing

Hvad er Google Web Stories?

Måske kender du allerede AMP stories? Det var Googles lancering af stories til mobilen. Web stories er blot det nye navn, Google har valgt at bruge til deres stories. Dog er der en væsentlig ændring ved Web Stories. Modsat AMP stories, og de gængse stories du finder på de sociale medier som Facebook og Instagram, så har Google lavet en web version. Med Web stories har du mulighed for at tilgå Google Web Stories gennem deres søgefunktion og deres egen app. I realiteten fungerer Google Web stories præcis som med andre stories. Dog er der den forskel, at du med Googles stories har mulighed for at integrere dem direkte på din hjemmeside gennem et plugin. Det betyder også, at indholdet i dine stories kun tilhører dig. Hverken Google, eller andre sociale medier har ejerskab over, hvad du poster.

Fordele ved at bruge Google Web Stories

Godt, nu ved du, hvad Google stories helt præcist er. Så lad os dykke ned i, hvilke fordele du rent faktisk får ud af at bruge dem.

Web stories er dine – helt og aldeles

Som nævnt, så har du med Google fuldt ejerskab over dine stories. Det har du, fordi du har produceret dem gennem en tredje part. Det giver dig rig mulighed for at gøre med det, hvad du vil. Om du så vil dele det eller inkorporere dem på din hjemmeside er helt op til dig. Brug denne frihed til at vær kreativ med dine stories, og tænk ud af boksen ift. hvad du kan opnå med dem.

Du kan tjene penge på annoncer

Som med mange andre steder, som eks. på Facebook og Instagram, er det også muligt at annoncere på Googles Stories. Frem for, at det eks. er de sociale medier der tjener penge på de forskellige annoncer, så har du mulighed for at tjene penge ved at vise annoncer i dine stories.

Optimeret til forskellige enheder

Når du laver stories gennem Google, skal du ikke tænke på at lave en til mobil og en til web. Stories formatet er nemlig responsivt, hvilket betyder at det tilpasser sig enhederne, hvilket gør det meget lettere for dig.

Du kan nemt dele dine stories

Med Google Web stories kommer også en URL til hver story. Det betyder, at du har nem mulighed for at dele dem til andre online eller gennem de sociale medier. Samtidig så betyder denne URL-adresse også, at dine stories kan blive fundet i søgeresultaterne.

Google stories booster din SEO

Google er en af de største søgemaskiner i verden. Derfor giver det også rigtig god mening, at du med deres web stories har nemmere ved at blive fundet i deres søgeresultater. Dine stories bliver både vist i søgefunktionen, i Google billeder og i deres egen app. Det har stor effekt på din SEO, og der vil derfor være større mulighed for, at dine kunder finder frem til lige præcis din virksomhed.

Ydermere, så har Google stories den fordel, at de ikke forsvinder efter et vist antal timer, hvilket i øjeblikket er tilfældet for samtlige stories på de sociale medier. Det giver dig mulighed for at rangere i søgeresultaterne på dine stories i lang, lang tid.

Kom i gang med Google Web Stories

Det er faktisk slet ikke svært at komme i gang med Google Web stories. Hvis du allerede kender til storyformatet, har du et godt udgangspunkt til, hvordan du laver stories. Har du ikke kendskab til storyformatet, kommer her en guide til, hvordan du laver dine stories på Google.

Før du overhovedet går i krig med at kreere dine stories, så sørg for at have styr på, hvad du gerne vil med dine stories. Udarbejd et storyboard. Det behøver ikke være en lang række af fancy tegninger. Det kan sagtens være tændstiks mænd eller blot noter/tekst om indholdet i dine stories. Gør dig klart, hvad din målgruppe gerne vil se.

Brug tid på at lave din video visuelt flot og æstetisk, så dine kunder tiltrækkes af den. Det kan endvidere være en god ide at lave tekster på din story, så dem, der ser uden lyd, kan forstå den. Inkluder gerne forskellige skrifttyper, så det giver dynamik til din story.

Husk desuden en CTA på din story, det giver dig mulighed for at få dine kunder til at gøre en bestemt handling.

Slip for kodningen med tredjeparts platforme

Det er de færreste som rent faktisk har mod, eller styr på, det at kode en web story. Det har Google heldigvis tænkt på. De vil nemlig gerne have, at det er så let at lave stories som muligt. Derfor er der flere tredjeparts programmer, hvor du har mulighed for at lave dine egne visuelle web stories.

Har du en hjemmeside drevet af CMS systemet WordPress? I WordPress kan du hente et plugin til at lave dine stories og implementere dem på hjemmesiden. Pluginet fungerer som ’drag and drop tool’, hvilket gør det nemt at designe dine stories. Her kan du nemt se, hvordan dine stories kommer til at se ud, og bruge dine eksisterende filer fra dit mediebibliotek. Nemmere bliver det næsten ikke.

Har du ikke din hjemmeside i WordPress? Så er der heldigvis også råd for det. Google anbefaler to andre tredjeparts programmer, som du nemt kan bruge. Det er Newsroom AI og Make Stories. Begge programmer har hver deres forcer.

Med programmet Newsroom har du mulighed for at bruge din eksisterende Google konto og derigennem oprette en gratis konto. Med den kan du nemt oprette en story, enten med eksisterende skabeloner eller selv starte fra bunden. Du får desuden adgang til flere forskellige features, så som billedarkiv, samt et analyseværktøj, der giver dig mulighed for at analysere på effekten af dine stories. Du har mulighed for at opgradere til en betalingskonto. Derigennem vil du få adgang til flere billeder og videoer, samt mulighed for at annoncere og tjene penge på dine stories.

Make Stories er et program lignende de andre to. Det har også drag and drop funktion, samt en masse forskellige skabeloner til at få dig i gang. Du har desuden adgang til gratis ikoner, billeder osv.

Er du klar til at starte på Google Stories?

Stories som værktøj til content marketing

Med Googles Web Stories har du mulighed for at producere stories der kan gavne din SEO langt ude i fremtiden. Brug stories formatet til at fortælle din virksomheds historie, og nyd fordelene ved, at ingen andre end dig ejer indholdet. Google stories er et godt redskab til at skabe større synlighed og mere trafik.

Brug dem også til at skabe et øget brandkendskab som en del af din content marketing. Dine Google stories bør være helt unikke, og altså ikke samme story som du måske i forvejen poster på andre platforme.

Skulle du få brug for hjælp til din online markedsføring, eller content marketing strategi, så kan du altid kontaktes på telefon 70 13 63 23 eller via nedenstående kontaktformular. Vi er specialister i at få din virksomhed til at blive mere synlig gennem digital markedsføring.

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen