3 (alt for) simple trin til bedre konvertering

Simple tricks til bedre konvertering

Jep, du læste rigtigt. De tre trin, jeg kommer ind på herunder, er næsten alt for simple til, at det burde være værd at nævne. Når jeg kigger rundt på andre hjemmesider, ser det nu alligevel ud til at være relevant læsning for mange.

Det behøver nemlig ikke være så svært at gøre noget for at konvertere bedre – og jeg behøver vist ikke sige, at det er en god ting at konvertere bedre.

Uanset hvilken hjemmeside, man besøger, er der et formål. Det er selvfølgelig svært at tælle konverteringer på sider, som kun skal oplyse, men her ligger konverteringen bare lidt længere ude. Derfor er principperne i grove træk de samme.

Følg disse trin, når du gennemskriver eller redesigner din side, så er du bedre stillet på konverteringsfronten.

1 – Fortæl dine besøgende, hvad de skal

Faktisk vil jeg bare sige, at du skal have call to action, også forkortet CTA, på din hjemmeside, hvis dine besøgende skal gøre noget bestemt.

Når det nu er så simpelt, så lad mig i stedet forklare, hvorfor du skal det. Hvis du ikke fortæller, hvad du gerne vil have dine besøgende til, hvordan skal de så vide det?

Det er en stående joke, at mænd ikke fatter en hentydning, og du kan med fordel antage, at alle dine besøgende er mænd i denne forbindelse.

Jovist, du har måske et lille punkt oppe i menuen, hvor man kan tilmelde sig dit nyhedsbrev. Det er jo inden for den besøgendes synsfelt af og til. Derfor kan du ikke regne med, at den besøgende kan regne ud, at du gerne vil have, at vedkommende skriver sig op til det nyhedsbrev.

Altså – sørg for at det er meget tydeligt, hvad du gerne vil have de besøgende til.

2 – Gør det let for dine besøgende

Nem konvertering

Vi mennesker er nogle dovne hunde. Det er helt biologisk og et levn fra dengang, vi var urmennesker, der skulle kæmpe for føden. Når man ikke er sikker på, hvornår man får mad næste gang, sparer man så meget på energien som muligt. Det ligger altså til os at være dovne, fordi det (for urmennesket) var et spørgsmål om overlevelse.

Derfor skal det være let for dine besøgende at gøre det, du gerne vil have dem til. Så let som muligt.

Det er der flere lag til, som kommer an på, hvordan du har strikket din hjemmeside sammen. De falder dog alle sammen ind under, at det skal være let at konvertere hos dig.

Hvis du gerne vil have folk til at skrive sig op til dit nyhedsbrev, skal tilmeldingen ikke være gemt væk 7 niveauer nede på din hjemmeside. Træk det ud i en popup i stedet. Og du skal i øvrigt heller ikke spørge om navn, bopæl, alder, farven på ens hus, hvornår man sidst var i bad, og hvorvidt man er genetisk disponeret for arvelige sygdomme. Og hvad ens kat hedder. Det er irrelevant for et nyhedsbrev og kun til gene.

Hvis du vil have folk til at købe noget, så gem betalingsoplysningerne efter det første køb. Gem de ting, man var inde at kigge på sidste gang. Sørg for at man hurtigt og let kan betale, og at det er let at tilføje ting til sin indkøbskurv.

Gør det nemt at konvertere.

3 – Tænk journalistisk og skriv det vigtigste først

Det er ikke kun fordi, jeg er uddannet journalist, jeg påstår, at det vil hjælpe at tænke din tekst som en nyhed. Eller din video for den sags skyld. Journalister ynder nemlig at skrive nyheder efter den model, der hedder ’nyhedstrekanten’.

Hvis du ikke kender den model, går den i korte træk ud på, at man skriver det vigtigste først. Man skriver selve nyheden til at starte med. Derfra kan man så brede sig ud og fortælle om de bagvedliggende grunde, data, tendenser, eller hvad der ellers måtte være.

Det er der en grund til, som kan beskrives på to måder. Man kan se på det på den måde, at det faktisk er meget sjældent, at folk læser grundigt på nettet. Det er oftere, at tekst bliver skimmet (derfor er mellemrubrikkerne også så vigtige!), men toppen af teksten kan vi godt lige læse.

Når vi har læst indledningen og fattet, hvad det drejer sig om, bliver der skimmet, og så efter lidt skimning, giver vi op og trykker videre. Så er det ærgerligt, hvis den store pointe står til allersidst som en krølle på halen.

Den anden måde at beskrive det på er, at vi i ikke gider bruge tid på ting længere. Microsoft lavede en undersøgelse, som viste, at vi i gennemsnit kun har 8 sekunders opmærksomhed, men den konklusion er omdiskuteret.

Til gengæld skal det nok passe, at man på hjemmesider ikke har meget længere til at fange folks interesse, fordi ellers er der millioner af lignende tilbud, man kan prøve i stedet. Så skal man altså have sit bedste skyts klar, med det samme en besøgende klikker ind på en side på dit site.

Vil du have hjælp til konverteringsoptimering? Så udfyld formularen herunder!

Din genvej til online synlighed

Navn*
Virksomhed*
E-mail*
Tlf. nummer*

Din besked

Jeg accepterer, at mine data gemmes i overensstemmelse med OnlineSynlighed.dk's privatlivspolitik.
Du kan til enhver tid trække dit tilsagn tilbage.

Mikkel Guldbjerg Jensen

Mikkel er uddannet journalist ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole og er specialiseret inden for skabelsen af fængende og engagerende indhold. Hans baggrund gør ham til en værdifuld sparringspartner for vores kunder inden for strategi og kommunikation i bred forstand.
0 svar

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *